Succesvolle finale test voor levering stoom derde lijn EEW

“En het omzetten was een soort open hartoperatie”

“Wij besparen behoorlijk op aardgasverbruik en reduceren de directe uitstoot van CO2 jaarlijks met 70.000 ton”, aldus projectmanager Peter Keeble over de voordelen van het 1GT-project. 1GT staat voor 1GasTurbine. Van de drie gasturbines bij de warmtekrachtcentrale van Delesto draait er straks maar één. “Het heeft alles te maken met het realiseren van de derde verbrandingslijn van afvalverwerkingsbedrijf EEW. De stoom van deze derde lijn komt binnen via de bestaande groene stoomleiding van Eneco.”

Vorige maand werd het regelsysteem grondig getest. “We hebben hier in de afgelopen 2,5 jaar achter de schermen heel hard aan gewerkt. Ontwerpen, modelleren en programmeren. Alleen al het aanpassen van het besturingssysteem kostte ons zo’n 8.000 werkuren. En het omzetten was een soort open hartoperatie”, stelt Peter, “want terwijl we het regelsysteem aanpasten, moest de stoomvoorziening ‘gewoon’ in bedrijf blijven.” Tussen BioMCN, Delesto, EEW, Eneco en het zoutbedrijf van Nouryon is een nieuwe glasvezelkabelnet aangelegd. “Zo kunnen we het hele systeem altijd in balans houden in geval van een verstoring, ongeacht waar deze plaatsvindt.”

Onbalans
Tijdens een incident krijgen de externe stoomklanten onder alle omstandigheden stoom. Nouryon Zout wordt als eerste teruggeschakeld. In een noodgeval biedt het afregelen van de zoutfabrieken de snelste en meest efficiënte oplossing om continuïteit van levering aan externe stoomklanten te garanderen. Peter: “Bij de zogenaamde 0GT test vroegen we ons af of alle nieuwe regelingen en beveiligingen naar behoren zouden functioneren en in hoeverre ‘Zout’ de onbalans daadwerkelijk kon opvangen door terug te gaan in capaciteit. We zijn glansrijk geslaagd voor deze ultieme test. De stoomlevering aan de andere klanten kwam op geen enkel moment in het geding.”

Wat waren de ‘highlights’?
“Dat waren er meerdere. Om te beginnen waren er geen HSE-incidenten tijdens de bouw! Altijd goed dat we veilig hebben gewerkt. Verder hebben meerdere automatiseringsengineers een ontzettend knappe prestatie geleverd door een zeer ingewikkeld project samen goed af te ronden. We kijken terug op een prima samenwerking met Verwater, Engie en Hertel. In technisch opzicht is er een puike kwaliteit afgeleverd en waren er bijvoorbeeld geen lasdefecten. En ‘last but not least’, de samenwerking met Zout, EEW, Eneco, Groningen Seaports en Projects & Engineering verliep goed.”

Terug naar overzicht